vrijdag 17 april 2009

We stoppen niet...


In Een Jood Vandaag door Elie Wiesel zegt het enig overgebleven lid van een Joodse familie dit tegen God:

Meester van het universum, ik weet wat u wilt – ik begrijp wat u doet. U wilt dat wanhoop me overweldigt. U wilt dat ik niet langer in u geloof, dat ik stop met bidden tot u, dat ik stop uw naam aan te roepen om het te verheerlijken en te heiligen. Welaan, laat me u vertellen: Nee, nee, duizendmaal nee! U zult er niet in slagen! Ondanks mezelf, en ondanks u, zal ik doorgaan de Kaddish uit te schreeuwen, een lied van geloof, zowel voor u als tegen u. Dit lied kunt u niet doen ophouden, God van Israel.

We bidden tot God omdat hij teveel antwoorden moet geven om dat zomaar te laten verdwijnen, omdat we zowel tegen hem als bij hem moeten protesteren, en omdat het enige alternatief wanhoop is, of stilte.

Geen opmerkingen: